חפשו סיכומים

יום שני, 3 בינואר 2011

סיכום שינה והפרעות שינה בילדות - פרק 5: קשיי למידה וקשב אצל ילדים

לחצו כאן להורדת סיכום קשיי למידה וקשב אצל ילדים .
שינה וקשיי למידה וקשב אצל ילדים הקשר שבין שינה לתפקודים קוגניטיביים וליכולות למידה. מחקרים על חסך שינה אצל מבוגרים בעקבות חסך שינה מוחלט או חלקי, חלה פגיעה בתפקודים קוגניטיביים נרחבים כמו תפקודי זיכרון, למידה, חשיבה, הסקה לוגית, חשבון, עיבוד מילולי, קבלת החלטות ועוד. הפגיעים ביותר הם התפקודים הנשלטים בידי הקורטקס הפרה פרונטלי . תפקודים המשויכים לקטגוריה של פונקציות שליטה או ניהול. הירידה ביכולת התפקוד והביצוע לאחר חסך שינה, תלויה גם במשתנים השונים של המשימות הנבדקות, כמו משך המשימה ומורכבותה, קבלת משוב על הביצוע, קצב ביצוע נדרש ורמת המומחיות הנדרשת. בנוסף, הפגיעה בתפקוד תלויה בסוג החסך שנבדק. למשל, חסך שינה מוחלט יכול להשפיע באופן שונה בהשוואה לחסך שינה חלקי. חסך שינה משפיע במידה הפחותה ביותר על התפקוד המוטורי, במידה רבה יותר על התפקוד הקוגניטיבי, ובמידה הרבה ביותר על מצב הרוח. מחקרים על חסך שינה אצל ילדים ילדים מסוגלים לתפקד לאחר לילה של שינה מוגבלת, אם כי לוקח זמן רב יותר (מאשר למבוגרים) להחלים ולהתאושש מהעייפות בעקבות חסך השינה. לעומת זאת, חסך שינה מוחלט למשך לילה אחד, פגה בתפקוד הקוגניטיבי של הילדים. הילדים שהאריכו את שנתם בכ-1/2 שעה למשך 3 ימים תפקודו טוב יותר במשימות קשב וזיכרון. באמצעות תגמול פשוט ניתן היה להניע את הילדים להקדים את שנת השינה ומשנכנסו למיטה, הם גם הצליחו להירדם. יעילות השינה של ילדים ששנתם הוגבלה הייתה גבוהה יותר מאשר יעילות השינה של הילדים ששנתם הוארכה (כלומר, היו להם פחות יקיצות בלילה), וזאת כתוצאה ממנגנון הפיצוי המייעל את השינה כאשר מקצרים את זמנה. מבחינת ההשלכה על התפקוד, משך השינה היה גורם משמעותי יותר מאשר יעילותה. קיים קשר בין משך השינה לבין רמת הריכוז והעייפות של התלמידים במהלך היום בביה"ס. חסך שינה בילדים, גם כאשר הוא חלקי ומתון, עלול לגרום לירידה בתפקודים נוירו קוגניטיביים מסוימים, ובייחוד באלה הדורשים תפקודי ניהול. מאמר 22 מטרת המחקר הייתה לבדוק האם הגבלת שינה של ילדים היוצרת חסך שינה גורמת לבעיות בתפקוד הקוגניטיבי או הפסיכומוטורי שלהם, ולהבהיר מה הם הנזקים הקוגניטיביים הנצפים. מטרת החוקרים הייתה לערוך מחקר שיאפשר הסקת מסקנות על השפעת חסך שינה על היבטים ספציפיים של ביצוע וקוגניציה אצל ילדים. מערך המחקר כלל 16 ילדים בגילאי 10-14 ללא בעיות למידה, קשב ו/או התנהגות ובעלי משטר שינה של 9 שעות בממוצע. המשתתפים חולקו אקראית לשתי קבוצות. האחת ישנה 5 שעות, משלוש לפנות בוקר עד שמונה בבוקר והקבוצה השנייה ישנה 11 שעות, מתשע בלילה ועד שמונה בבוקר. לכל המשתתפים נעשו בדיקות פוליסומנוגרפיה במהלך השינה, בדיקת MSLT בארבעה זמנים שונים של היום (10:00, 12:00, 14:00,16:00), כנ"ל לגבי מבחנים פסיכומוטוריים שנעשו להם. בנוסף, העבירו לנבדקים מבחנים קוגניטיביים מסוגים שונים. מגבלות המחקר המניפולציה לא הייתה "עיוורת". כלומר הנבדקים ידעו כי שעת השינה שלהם משתנה. לא השתמשו בשום מדד אובייקטיבי בשינה שלפני הניסוי . סיכומים של האוניברסיטה הפתוחה שאילתא . סיכומים בפסיכולוגיה .