חפשו סיכומים

יום שני, 6 בדצמבר 2010

סיכום מנהיגות ויישומיה בחינוך - המעגל הראשון


רקע ההבדל בין הפסיכולוגיה לסוציולוגיה לעניין המנהיגות נקודת הניתוח שונה. הפסיכולוגים מתמקדים בפרט והסוציולוגים בחברה כולה. ומכאן הגישות: מדעי הרוח: ההיסטוריונים רוצים לבדוק את עליתם ונפילתם של מנהיגים, הנסיבות וכד'. הפילוסופים גם חוקרים את נושא המנהיגות . שאלות בלי מתן תשובות. האם מנהיג עושה תקופה האם אנשים עושים היסטוריה? האם אורך חייו של אדם מתאר את ההיסטוריה או לחילופין האם תקופה מולידה מנהיג בשל האילוצים של התקופות. האם זמנים קשים מולידים מנהיגים גדולים. האם מנהיגות ניתנת ללמידה או המנהיגות היא סוג של אומנות ART או CRAFT? החוקרים מסכימים כי המנהיגות אינה טכניקה בלבד אלא יש בה גם משהו נוסף . החוקרים מסכימים כי המנהיגות היא תופעה נצפית. אבל לא ניתן להסביר אותה. יכולת השפעה- מסוגל לשנות יכולות, עמדות וכו'. סמכות- מנוי רשמי יתן כוח. כריזמה- תכונות שאינן לא ניתן לפרטן לא מאופיין ו/או מוגדר. חזון, רעיון שיסחוף אחרים. מנהיג שאינו פורמאלי כמו ישו. הגדרות - כמות ההגדרות למנהיגות זהה כמעט למס' האנשים שניסו להגדיר את המושג "מנהיגות" על פי טענה זו ישנן אין סוף הגדרות, לכן להלן מספר קטן של הגדרות שכולן על פי יוקל. א. מנהיגות כמיקוד של תהליכים בקבוצה. "ריכוז של מאמצים באדם אחד כביטוי לכוח של כולם". סיכומים נוספים לקורסים של האוניברסיטה הפתוחה בקרוב.