חפשו סיכומים

יום ראשון, 12 בדצמבר 2010

סיכום פסיכולוגיה התפתחותית - פרק 2-3 - התחלות

לחצו כאן להורדת סיכום פסיכולוגיה התפתחותית - התחלות האוניברסיטה הפתוחה .
קשר הוא מערכת קשרים: ההתפתחות האבולוציונית של האדם, התרבות שהילד נולד בה, התקופה המסוימת שבה חי הילד, הקהילה שאליה הוא שייך, המשפחה, קבוצת בני גילו ובית הספר והאקלים החברתי כלכלי של סביבתו. יורי ברונפנברנר מציע מודל של טבעות קונצנטריות ובו כל טבעת משפיעה על הטבעות שבתוכה. הילד נמצא במרכז הטבעות ומביא אל ההתפתחות את המטען הביולוגי שלו. הטבעת הראשונה המקיפה את הילד היא הסביבה הקרובה, המייצגת את כל הסביבות, בני האדם והאובייקטים הפיסיים שליד יש מגע ישיר עמם. הסביבה הקרובה מעוגנת בהקשר חברתי וכלכלי ואלו הגורמים המשפיעים בעקיפין על הילד. הטבעת השלישית היא ההקשר התרבותי: אמונות, עמדות, ערכים ועקרונות התנהגות הנוטים להיות משותפים לבני אדם בחברה מסוימת. ההקשר הביולוגי במערך הביולוגי של הילד שלושה יסודות: 1. המורשת האבולוציונית המשותפת לכל בני האדם. 2. הירושה הגנטית האישית של הילד. 3. תוצאות פעילות הגומלין שבין הגנים לסביבה. המורשת האבולוציונית של האדם ילדים אינם באים לעולם לוחות חלקים, הם באים מצוידים במורשת אבולוציונית עשירה, המשפיעה רבות על דרכי פעולתם. מורשת זו מורכבת מתכונות מסוימות המשותפות לכל היונקים (סדרת בעלי החיים הכוללת בני אדם, קופי אדם וקופים) ומתכונות המאופיינות לבני אדם בלבד. המורשת האבולוציונית כוללת נטייה חזקה לפעול על הסביבה, במקום לנהוג בפסיביות, נטייה מולדת ללמוד וליצור יחסי גומלין וקשרים עם אחרים מבני מיננו. מאפיינים גנטיים אישיים לכל ילד, מלבד לתאומים זהים, יש מטען גנטי אישי שונה ולכן גם הקשר ביולוגי שונה במקצת להתפתחותו. הבדלים כאלה בין ילדים שונים משפיעים על ההתפתחות במישרין ובעקיפין. לדוגמה, לתסמונת דאון יש השפעה ישירה כיוון שהיא פוגעת בהתפתחות הגופנית והשכלית, והשפעה עקיפה מפני לבני אדם יש ציפיות מסוימות מילד עם תסמונת דאון מבחינת הדברים שהוא יכול לעשות, וציפיות אלה משפיעות על חינוכו של הילד, תנאי המגורים שלו ועל הזדמנויות העבודה שלו. פעילות הגומלין בין הגנים לסביבה בעת הלידה, המערך הביולוגי של הילד כבר כולל מאפיינים שנוצרו בחלקם בהשפעת גורמים סביבתיים. בריאותה של האם, תזונתה והשימוש בסמים או באלכוהול במהלך ההיריון יכולים להשפיע על מצבו הפיסי של הילד. לאחר הלידה, ממשיכים להשפיע גורמים סביבתיים על המערך הביולוגי של הילד, כגון, תזונה, מחלות וחשיפה לעופרת. מוחו המתפתח של הילד ומערכת העצבים המרכזית שלו נתונים במיוחד להשפעות של ההתנסויות והסביבה, ולהשפעות כאלה יש השלכות עצומות על המשך ההתפתחות ועל ההתנהגות בעתיד. במסגרת הרצון להבין כיצד פועלים הגנים והסביבה יחד ליצירת ההתנהגות, בדק וודינגטון באיזו מידה מרסנים הגנים השפעות סביבתיות על תכונות מסוימות . סיכומים של האוניברסיטה הפתוחה סאתר פתוחה הם לא באחריותנו. שאילתא תתקבל בברכה. חלק מהפגמים הגנטיים מקורם בירושה מגן אחד הנושא את הצופן לליקוי כלשהו. רוב הליקויים החד גניים האלה (הנקראים גם ליקויים מנדליים) נובעים מירושה של אלל רצסיבי מכל אחד ההורים (UKP). כמה ליקויים חד גניים נגרמים מירושה של אלל דומיננטי (מחלת הנטינגטון). מומים גנטיים אחרים קשורים בפגמים כרומוזומליים, כל פגם גנטי המופיע כשטעויות במיוזה יוצרות תא ביצה או זרע הנושאים מספר לא נכון של כרומוזומים או כרומוזומים פגומים (תסמונת דאון). אבחון ליקויים בעובר והטיפול בהם 1. סריקה על קולית - טכניקה ליצירת תמונות מחשב של העובר באמצעות החזר של גלי קול ממנו. 2. בדיקת מי שפיר- שאיבת מי שפיר באמצעות מחט המוחדרת לבטן כדי לבדוק פגמים כרומוזומליים. 3. פגמים בצינור העצבים, כגון היעדר חלק מהמוח או אי התאחות של השדרה. עובר הלוקה בפגמים אלה פולט עודף של חומר הנקרא חלבון אלפא-עוברי אל הנוזל המקיף אותו. 4. דגימת סיסי השיליה SVC- טכניקה לניתוח המטען הגנטי של העובר, שבו נשאבים תאים מהשיליה המתפתחת באמצעות צינורית קטנה המועברת דרך הנרתיק וצוואר הרחם או דרך דופן הבטן. הלידה שלבי הלידה בלידה 3 שלבים: 1. צירים חזקים וסדירים במרווחי זמן של 15-20 דקות, ונעשים חזקים ותכופים יותר ככל שהלידה נמשכת. שלב זה נמשך עד שצוואר הרחם נפתח לגמרי או נמחק, תהליך שעשוי להמשך משעה אחת ועד למעלה מיום. בלידות רגילות, במצג ראש (כשראשו של העובר כלפי מטה), השלב השני של הלידה מתחיל כשקודקודו של התינוק נדחף דרך צוואר הרחם אל הנרתיק. מרווח הזמן בין הצירים הוא כדקה ואורכם כ-45 שניות. כשמגיחים הראש והכתפיים, הראש פונה בד"כ הצידה. מרגע שהכתפיים יצאו מהנרתיק, שאר הגוף מחליק במהירות החוצה. שלב הלידה השני נמשך בין 30 דקות לשעתיים. השלב הסופי של הלידה מתחיל עם הולדת התינוק. הרחם ממשיך להתכווץ והשיליה וקרומים אחרים נפלטים גם הם החוצה. סיבוכים בלידה הפרעה ממושכת באספקת החמצן לתינוק בזמן הלידה או אחריה, הקרויה אנוקסיה, עלולה לגרום נזק למוחו של התינוק. אנוקסיה יכולה להיגרם מכך שחבל הטבור "נצבט" במהלך הלידה, וכך מאט את זרימת הדם ומנתק את אספקת החמצן (בד"כ בלידת עכוז), או נגרמת מכך שהתינוק לא התחיל לנשום מיד לאחר הלידה. מגמות בשיטות הלידה שיטת לאמאז- שיטה זו משתמשת בכמה שיטות לצמצום הפחד והכאב של היולדת ועשיית הלידה חיובית יותר. אחד היתרונות החשובים של שיטות ללידה טבעית, כמו שיטה זו, הוא צמצום השימוש בתרופות משככות כאבים בשעת הלידה. תרופות  בשעת לידה - סמי אלחוש (החוסמים את האותות ששולחים החושים או גורמים לאובדן הכרה מוחלט), משככי כאבים (המצמצמים את הכאב), סמי הרגעה (המרגיעים את החרדה) - יכולות להשפיע על התינוק ב-2 דרכים: 1. נוטות להפחית את לחץ הדם של האם ותכולת החמצן בדמה, דבר שמצמצם את אספקת החמצן לתינוק. 2. רוב התרופות חודרות במהירות דרך השיליה ועלולות להשפיע על התינוק ישירות בעת הלידה ואחריה. ניתוח קיסרי - לידת תינוק באמצעות ניתוח שבו נעשה חתך בבטן האישה. שאילתא ?צרו קשר.