חפשו סיכומים

יום שני, 8 בנובמבר 2010

נוער, חינוך ופוליטיקה במזרח התיכון - סיכום שיעור 02




נוער חינוך ופוליטיקה במזרח התיכון - סיכום שיעור 02 לסטודנטים של האוניברסיטה הפתוחה .

לחצו כאן להורדת סיכום
נוער חינוך ופוליטיקה במזה"ת .עד ראשית המאה ה19 שלט החינוך המסורתי האיסלאמי במערכת החינוך בכל העולם האיסלאמי. במערכת חינוך זו היו מוסדות חינוך כמו מדרסות וגם מוסדות לימוד פרטיים. "לקוחות" מערכת החינוך הזו היו אותם תלמידים שיועדו להיות אנשי דת. באימפריה העותומאנית למדו גם בבתי הספר של הארמון תלמידים שיועדו לעסוק בתחומי הצבא ופקידות המדינה והם חיפשו מעבר ללימודי הדת מיומנויות שונות. הם ביקשו להכשיר בעלי תפקיד לארמון ולפרובינציות. הם עשו זאת במסגרות המסורתיות ולא חיפשו להעתיק מאירופה. ההשכלה הזו לא הביאה לחלוקה מעמדית. ואכן במזרח התיכון אין חלוקה מעמדית בחברה (בניגוד לאצולה באירופה), ישנם מעמדות חברתיים וכלכליים אך לא היה נתק בין השכבות כמו באירופה. תמיד בחברה הערבית הייתה אפשרות לבן המעמד הנמוך להתקדם בזכות לימודיו. ניתן לומר כי לא היה לחלוקה המעמדית ביטוי ארגוני ואידיאולוגי כמו באירופה. גם לא קמו מפלגות שייצגו מעמדות במזרח התיכון בניגוד לאירופה. מערכת החינוך המסורתית מחנכת לזהות חד-ממדית . זו הייתה המטרה המרכזית אך היו מקומות נוספים שבהם גם הייתה זהות ערבית (בעיקר במקומות בהם היו שבטים בדווים חזקים). הרפורמות שהונהגו במאה ה19 באו בעקבות רעיונות שחדרו מבחוץ.