חפשו סיכומים

יום שבת, 4 בספטמבר 2010

סיכום ניהול משאבי אנוש יחידה 4 - אוניברסיטה פתוחה

סיכום ניהול משאבי אנוש יחידה 4 מיועד לסטודנטים של אוניברסיטה פתוחה . הורדת סיכום זה כמו סיכומים נוספים מאתר פתוחה היא באחריות סטודנטים שבחרו להוריד סיכום זה. סיכומים נוספים יועלו בקרוב. כל שאילתא או סיכום יתקבלו בברכה.

לחצו להורדת הסיכום

4.1.1 מהו שוק העבודה?

מפגש בין קונה עבודה למוכרי עבודה. במפגש זה נקבע מחיר העבודה.השאלה המרכזית היא איך נקבע שכר העבודה? התשובה לשאלה זו אנו מוצאים ביחידה שדנה בתורת הכלכלה הניאו-קלאסית, או מה שנקרא השוק התחרותי החופשי המשוכלל. המסחר בעבודה מתנהל במתכונת דומה לזאת של שוקי הסחורות הנשלט במידה רבה על-ידי כוחות של היצע וביקוש. מי שמצדד במתן חופש פעולה לכוחות תחרותיים של השוק, יעדיף שגם כמות התעסוקה ושכר העבודה ייקבעו על ידי הכוחות החופשיים של היצע וביקוש. מי שאינו מאמין שקיימים תחרות עבודה הוגנת, מי שאיננו רוצה ששכר העבודה יהיה תלוי בשיגיונות השוק יעדיף מדיניות שכר מכוונת כדי למנוע מצבים שליליים כמו עוני ואבטלה.

4.1.2 שוק העבודה כמושג מורכב

בעקבות גידול והיווצרות עודפי תוצרת, נוצרו שתי הבחנות נוספות במושג השוק.
א. הפרדה בין שוקי הסחורות והשירותים לבין שוק העבודה, זאת אומרת שתנאי החליפין של סחורות ושירותים אינם זהים לאלו של עבודה אנושית.
ב. הבחנה בין אוכלוסייה פעילה מבחינה כלכלית, שמשתתפת בכוח העבודה, לבין אוכלוסייה בלתי פעילה.
בארצות התעשייתיות תהליכי הבידול של שוקי הסחורה והעבודה יצרו שני סקטורים:
"סקטור ראשוני" ייצור הסחורה והשירותים מתבצע על-ידי מספר קטן יחסית של יצרנים גדולים, המבודדים באופן יחסי מן השוק החופשי והתחרותי. נהנים ממעמד הקרוב לאוליגופול ולאוגילופסון. מועסקים עובדים משכילים יותר, מיומנים יותר, בעלי שכר גבוה יותר, משתייכים לקבוצות חברתיות מטופחות יותר.
"סקטור משני" מתחרים ביניהם יצרנים קטנים רבים, הפגיעים יותר לכוחות השוק. תלויים בשוק הקונים הרבים. מאיישים משרות גרועות יותר מבחינת תנאי השכר, העבודה, העניין וסיכוי ההתקדמות, העובדים שייכים לקבוצות מקופחות באוכלוסייה.
מתוך מורכבות של שוק העבודה, נגזרות הדילמות הבאות:
• באילו תנאים פועל שוק העבודה כמנגנון תחרותי ובאילו תנאים מווסת?
• האם שוק העבודה פועל כמנגנון פנימי לפירמה או ליחידה המעסיקה, או שפעולתו נקבעת מחוץ ליחידות המעסיקים?
• באיזו מידה קיימת חפיפה בין שוקי העבודה, סוגי כוח-האדם המועסק, והיחידות הכלכליות המועסקות?
• באילו תנאים נוצרת אפליה בתעסוקה ובשכר בשוק העבודה, ומדוע?

4.2 שוק העבודה כשוק תחרותי משוכלל

4.2.1 ביקוש והיצע לעבודה

ראשית אנו נדבר על חוקי התחרות החופשית. התיאוריה ה"ניאו-קלאסית" מניחה ששוק העבודה הוא שוק תחרותי משוכלל הפועל בדיוק כמו שוק הסחורות והשירותים. בשוק זה פועלים בחופשיות כוחות של היצע (עובדים) ו ביקוש (מעסיקים).
במרכז הגישה ה"ניאו-קלאסית" לשוק העובדה עומד מושג "השוק התחרותי המשוכלל"
על מנת לעשות ניתוח כלכלי תיאורטי אנו צריכים להניח כמה הנחות, ההנחות האלה הם מספר תנאים עיקריים שאותם אנו חייבים לקבל על עצמנו לפני שאנו מתחילים בכלל איזו שהוא ניתוח כלכלי.

מהם התנאים האלה?
א. בשוק העבודה קיים מידע מושלם על המשרות הפנויות בענפים ובעיסוקים השונים.
ב. העובדים והמעסיקים מתנהגים כשחקנים רציונאליים שכל אחד מעוניין למקסם את רווחיו. (אם אני יודע כי בעבודה שאני מבצע יש אפשרות להרוויח יותר במקום אחר לא אהסס לעבור מקום עבודה – מצד שני אם המעסיק ימצא עובד שניתן לשלם עבורו פחות ממה שאני משתכר לא יהסס להחליף אותי בעובד עם השכר הנמוך יותר).
ג. בשוק העבודה יש הרבה מעסיקים והרבה עובדים אבל הם מתנהגים כיחידים לא מאורגנים, לא יכול לקבל כהנחה שמישהו בשוק העבודה יותר דומיננטי ממישהו אחר, כולם שווים אין שחקן דומיננטי.
ד. קיימת ניידות גיאוגרפית מושלמת, אם אני יודע שמחפשים עובד בבאר שבע, ובגלל שידוע שאין מספיק עובדים באותו מקצוע בבאר שבע, שם אני אשתכר יותר באופן עקרוני, לא תהיה לי בעיה לעבור לבאר שבע. קיימת ניידות מושלמת אין מגבלות גיאוגרפיות. אני נאמן לעצמי, לאינטרסים שלי, כי אני רציונאלי ורוצה למקסם את רווחי.