חפשו סיכומים

יום ראשון, 1 באוגוסט 2010

סיכום קלאסיקה בחקר התקשורת - האוניברסיטה הפתוחה




סיכום קלאסיקה בחקר התקשורת של האוניברסיטה הפתוחה מוגש לכם, סטודנטים של אוניברסיטה פתוחה בחינם . הורדת סיכום קלאסיקה בחקר התקשורת מבט מחודש היא באחריות סטודנטים בחרו להוריד סיכום זה, כמו סיכומים אחרים מאתר פתוחה . בהצלחה במבחנים. כל שאילתא תתקבל בברכה.

לחצו להורדת סיכום קלאסיקה בחקר התקשורת

מאמר – "הצפנה / פענוח" – סטיוארט הול

סטיוארט הול – מעין אאוטסיידר, שחור, מהגר מג'מייקה, פילס דרכו האקדמית בזכות שכלו, עסק בהשכלה למבוגרים. עזה את אוניברסיטת ברמינגהם ועבר לאוניברסיטה הפתוחה הבריטית.

אחד החידושים של מחקרי התרבות הוא האמירה שהקהלים אקטיביים ומפרשים.
גם הול, כמו וויליאמס, יוצא מנקודת מבט ביקורתית ומציע מודל להבנה וניתוח של תהליך התקשורת שמדגיש את המשמעות שמוצפנת במסרים על ידי המפיקים ואת הפענוח על ידי הקהל בשלב השני.

הצפנה - תוכנית כשיח בעל משמעות – פענוח
(ארגוני הפקה) (על ידי הקהל)

בתוכנית מוצפנים ערכים, משמעויות ותפיסת עולם והקהל בבית מפענח התוכנית בדרכו.
אבל הקהל לא חופשי לגמרי במתן משמעות למסר שאותו הוא מפענח אלא ישנן משמעויות שליטות, מועדפות שנשזרות בתוך המסר כבר בשלב ההצפנה על ידי המפיקים, אותה משמעות מועדפת, שליטה, מבנה את המשמעות שהקהל מפענח, למרות שיש לקהל מרחב מסוים ואפילו יכולת להתנגד למשמעות המוצפנת.
משמעויות וצפנים מסוימים יכולים להיות נפוצים כל כך בחברה ובתרבות מסוימת ולהילמד בגיל צעיר ולהיתפס כטבעיים ומובנים מאליהם, ערכים כאלה עוברים "טבעון", טבעיים לנו עד כי לא ניתן להבחין בהם באופן מודע בעת צרכים ופענוח של מסרים.

על פי הול בכל חברה ניתן לזהות סדר תרבותי שליט, אשר מחוזק על ידי התרבות והתקשורת (טענה מאוד ניאו-מרכסיסטית), אבל, הול אומר שאין הגמוניה בלתי ניתנת לערעור, זאת אומרת הקהל יכול לתת משמעות שונה למסר, קיימת יותר מאפשרות אחת למשמעות.
אין כאן פלורליזם, ישנה משמעות מועדפת, אשר הינה חזקה יותר במסר, ויש קריאה מועדפת, שתהיה הקריאה הנפוצה, אך יש אפשרות לקרוא אחרת.

עמדות פענוח אפשריות

1. השלטת / ההגמונית – בעמדה זו הצופה מפענח את המסר באותם מונחים שבו הוצפן, הצופה פועל בתוך הצופן השליט.
הול אומר לגבי הטלוויזיה כי בדומה לסימנים איקונים, תמונות
הטלוויזיה נתפסות כדומות למציאות.
2. המתדיינת – הצופה עורך מעין משא ומתן עם המשמעות.

3. האופוזיציונית / מתנגדת – עמדה זו כוללת פרוק המסר שקודד
בצופן המועדף לטובת מסגרת התייחסות חלופית, הצופה מתנגד לצופן השליט, נאבק בו ומצליח לתת משמעות אחרת למסר.

המודל הנל של הול הוא הבסיס למחקרי קהל, מחקרי התקבלות שהפכו נפוצים עם הזמן.

הול – סיכום -

חשיבות המאמר – הול נותן בסיס/מודל שיכול להיות בסיס למחקר אמפירי עתידי, כלומר חוקרים יכולים להשתמש במודל של הול כ"מפת דרכים" כללית כדי לחקור התקבלות של מסרים על ידי הקהל.
הול טוען כי ההתקבלות של המסר משמעה דיאלוג בין הקורא/צופה לבין הטקסט. לטקסט יש משמעויות שונות שהוצפנו על ידי המוען והקורא/צופה, בורר מתוכן משמעות מסוימת כשהוא נסמך על המצוי בתוכן, ניסיונו הנרכש וצפנים תרבותיים המוכרים לו.
אותם ערכים שעברו טבעון, הם אלו שמנוונים את הקריאה המועדפת.
הערכים כל כך טבעיים לנו שהם יוצרים את הקריאה המועדפת.