חפשו סיכומים

יום שני, 31 במאי 2010

סיכום מבוא לסוציולוגיה להורדה - אוניברסיטה פתוחה סיכומים

סיכום מבוא לסוציולוגיה להורדה של האוניברסיטה הפתוחה מוגש לכם חינם . הורדת סיכום זה היא על אחריותכם בלבד. סטודנטים יקרים, קורס מבוא לסוציולוגיה נחשב לקורס לא קל. נא להתכונן בהתאם. מומלץ לשלב את סיכום זה עם ממנים פתורים, פתרונות מבחנים של סטודנטים של האוניברסיטה הפתוחה משנים קודמות וכמובן חומר מהלימודים. בהצלחה לכל הסטודנטים במבחן הקרוב. סיכומים נוספים יועלו בקרוב.

סיכום מבוא לסוציולוגיה להורדה

חלק מ: סיכום מבוא לסוציולוגיה לדוגמא:

סוציולוגיה – מדע העוסק בחקר מגוון יחסי הגומלין בין בני האדם. לא האדם כפרט אלה מערכת יחסי הגומלין בין בני האדם והשפעותיהן כפי שהן באות לידי ביטוי במעשיהם, רגשותיהם ועמדותיהם.

קרל מרקס - הדגיש את הקשר בין כלכלה וחברה, ראה את החברה כשדה התמודדות בין בעלי הכוח לחסרי הכוח. אי שיווין בין המעמד הגבוה למעמד הנמוך. (תיאוריית הקונפליקט).

אמיל דירקהיים - סוציולוג שחקר את נושא "ההתאבדות" כדי לדעת האם יש השפעות חברתיות לנושא של התאבדות . הוא גרס כי אפשר להסביר תופעה חברתית("עובדה חברתית") אחת (ההתאבדות) באמצעות תופעה חברתית אחרת (לכידות חברתית). דירקהיים האמין בתיאוריית הפונקציונליסטית, הוא ראה בחברה ישות בפני עצמה השואפת להרמוניה ושיתוף פעולה, שהיחיד שואב ממנה את מחשבותיו, ערכיו, רגשותיו ונורמות התנהגותו. קיומה של החברה מבוסס על מטען ערכי משותף, המצפון הקולקטיבי, חלוקת עבודה שיתוף פעולה וסולידריות חברתית המאחדים את היחידים שבה- הוא הגדיר זאת כרמת לכידות חברתית.

מקס ובר - חוקר גרמני שחקר את הדת מבחינה סוציולוגית ובדק מהם המאפיינים ומה הקשר בין רוח הקפיטליזם והאתיקה הפרוטסטנטית. הוא מצא שהאתיקה הפרוטסטנטית, לחיות בצניעות, לעבוד קשה, לא משנה מה תעשה, הגורל נקבע מראש – גזירה משמים.והאמונה שלהם הייתה כי מי שמצליח כלכלית מגיע לעולם הבא וכך הם התחילו לצבור הון. ניתן לראות אצל הפרוטסטנטים כנסיות פשוטות אך העם עשיר. ואילו אצל הקתולים הכנסיות עשירות והעם עני. פעולה חברתית מכוונת ורצונית כדי להביא להתפתחות של תופעה חברתית. הפרוטסטנטים לא חשבו להביא להתפתחות הקפיטליזם אך הפעולה החברתית שלהם התחילו לצבור הון הביאה לתופעה חברתית.

ספנסר - תיאר את הגישה הפונקציונליסטית לגוף האדם שאיבריו תלויים זה בזה וכל אחד תורם את תרומתו להישרדותו של האורגניזם השלם) כך גם המבנים החברתיים תלויים זה בזה ופועלים במתואם לשמירת קיומה של החברה.

מרטון - היה סטרוקטורליסט אשר טבע את המושג דיספונקציה - תופעות שליליות שהתרומה שלהן שלילית לחברה , אך גם להן יש תפקיד. כמו כן מרטון הוא אמר שבכל מוסד חברתי (דרך מקובלת לביצוע פעולה חברתית הכוללת בתוכה נורמות וערכים סטטוס ותפקידים) אנחנו נמצא 4 מוסדות חברתיים בסיסיים (A.G.I.L) : מוסד כלכלי, מוסד פוליטי, מוסד משפחתי חינוכי, ומוסד תרבותי.